[de tekst] In de tijd dat ik nog dacht dat je als niet-gestudeerde, onbekende artiest nog kans maakte op een plekje in het veld, deed ik soms mee aan open calls hier en daar. Zo ook in 2008 voor de gemeentelijke aankopen bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. Ik weet nog dat ik de oproep las, en meteen dacht: SKLOG! Dit is wat ik invulde op het aanmeldformulier:
Hoe bent u er toe gekomen dit werk te maken?
In eerste instantie hield ik een fotodagboek bij (op mijn website), iedere dag 1 foto van iets dat ik had meegemaakt of gezien. Na 10 maanden werd het een beetje een obsessie (bij veel dingen die ik deed dacht ik: wordt dit een leuke foto), dus stopte ik ermee. Miste het wel een beetje, en toen zag ik opeens dat ik in de loop der tijd veel foto's van luchten had gemaakt, dus ging ik daar mee verder, in plaats van het fotodagboek werd het een luchtdagboek , een skylog, wat ik heb afgekort naar sklog (mijn fotodagboek heette eerst phlog). Inmiddels heb ik zo'n 350 luchtfoto's (ik zet niet alles online).
Had u er een bedoeling mee, kunt u die omschrijven?
Als luchtdagboek gaat het denk ik puur om het registreren, vastleggen van hoe de lucht eruitziet, omdat mij dat fascineert, omdat het altijd weer anders is, en omdat wolken soms bizarre vormen aannemen. Daarbij wilde ik ook de omgeving waarin het is gefotografeerd vastleggen, want zo is het zoals je het altijd ziet, en zet ik er de plaats, datum en tijd bij.
Als het werk u min of meer overkwam, hoe ging dat dan?
Sinds de foto's op internet staan, ben ik fanatieker gaan fotograferen, kan wel balen als ik (één van mijn) camera's niet bij heb en een bepaalde lucht (heb niet echt voorkeur voor mooi of lelijk of grijs of avondrood) zie. Inmiddels heb ik ook een aantal boeken gelezen en films gezien over / met wolken/luchten/licht als onderwerp of leidraad, en word mijn werk/ik er steeds meer door beïnvloed.
Zijn er nog andere omstandigheden, die de moeite van het vertellen zijn?
Als kunstenaar maak ik grote tekeningen op doek, eigenlijk nog maar een paar maanden geleden realiseerde ik mij dat er overeenkomsten zijn met de wolken/luchten, in allebei kun je als toeschouwer van alles zien. Zodoende zin ik nu op een manier om deze te integreren en er een animatiefilm van te gaan maken.
Het leukste is om de foto's in een soort diashow te bekijken, er zitten veel rare, grappige en vreemde foto's tussen.
De opening was ik dan wel voor uitgenodigd, en ik kan me nog heugen hoe gastcurator Hans Aarsman de openingstoespraak hield, en het zo moedig vond, dat zelfs mensen die niet waren geselecteerd, tóch op de opening waren gekomen. En een andere vrouw, ik weet niet meer wie, wiens werk wél was geselecteerd, die al snel nogal tipsy rondliep, en haar cynische gedachten uitte over dat ze enkel voor de vorm was geselecteerd, en hoe fake de kunstwereld was. Misschien was er toen bekendgemaakt welke werken werden aangekocht, en was haar werk daar niet bij? Ik weet het niet meer, en dat is vast maar goed ook. In één van de vele interviews met Aarsman, zei hij een keer iets over een persoon die zomaar luchten fotografeerde, en dat dat toch geweldig was.. en ik dacht: okee, dat was ik, waarom was ik dan niet geselecteerd? Maar dat ik erg mijn best deed -toen nog- om positief te blijven en etceterataataaaaaaaaabla.
In latere jaren begon het me te dagen, dat ik eigenlijk bezig was een soort momentopnamen te proberen vast te leggen. Meerdere jaren deed ik een zeer halfslachtige poging 'een moment' in kaart te brengen. Dat kán natuurlijk ook alleen maar halfslachtig zijn, want 'het moment' is ieder moment, dan zou je misschien beter kunnen filmen, maar dan ook: waar ga je filmen, en wat? Een moment hier is een ander moment dan een moment ergens anders, vanwege sowieso al het tijdsverschil, en de andere omstandigheden. En: er is geen begrenzing van omstandigheden of momenten, dus hoe bepaal je wat één moment is, en wat een ander? En hoe lang duurt een moment eigenlijk?
"Heeft u een momentje?"
"Ja natuurlijk."
En daar zit je dan, 8 minuten in de wacht aan de lijn met de Belastingdienst.
Zodoende leek het mij het beste, om zomaar wat aan te klooien, en de onbepaaldheid zich zo te laten gelden. De lukraakheid van de foto's van het begin, begon na verloop van tijd wat af te bladderen. Naarmate ik meer foto's maakte, koos ik vaker een moment: bijvoorbeeld als ik wist dat ik om 12 uur 's middags een afspraak had op een leuke plek, dan maakte ik daar de foto, koos dan ook een leuk shot uit en zo. Soms ook lukte mij dat los te laten, en dat was meestal op momenten dat ik dacht: ojee, ja, ik moet nog een foto maken! Of als ik me stierlijk zat te vervelen ergens, en zomaar wat foto's ging maken.
Maar even vaak ook, was het de lucht zelf die ik dan zo mooi vond, dat ik daar dan een foto van maakte. Dan was 'het moment' eigenlijk helemaal niet echt van toepassing in mijn fotodrang. Misschien is dit een wat ontluisterende bekentenis, evengoed zegt het toch iets over momenten. Kodak Fotomomenten zijn ook momenten, tenslotte.
In 2006, 2007 maakte ik de dagboekfotoserie, dus pas in 2008 begon ik eigenlijk 'echt' met SKLOG. Toch heb ik ervoor gekozen om foto's al vanaf 2003 mee te laten doen, omdat ik ze er op de één of andere manier bij vind horen. Is dat valsspelen? Maakt het wat uit?
Ook zijn er een paar halve jaren verdwenen, door backup perikelen. Dat is wel jammer en balen en zo, zeker op het Moment dat je erachter komt. Maar net zoals opslagmedia slijt ook dit kleine verdriet naar de achtergrond, met enkel een kleine oplaaing zodra je ze online wilt zetten.
Per 1 augustus 2023 ben ik opnieuw begonnen met het fotograferen van luchten, ik zal er 1 per dag publiceren.
[de foto's]
NIEUWE set per 1 augustus 2023, op volgorde van datum.
Alles, op volgorde van datum.
Alles, op volgorde van locatie.
Alles, op volgorde van tijd.
Verschillende sets, op onderwerp.
DatumTijd: 2004-2014 / 2023 aug 3, 08:13 CET
Auteur: Mulder
Tags:
lucht logboek
moment
open call
wolken
Categorieën:
Gebeurtenissen: opening > Off the record
Locaties: Art Amsterdam
Organisaties: Stedelijk Museum Amsterdam
Personages: Hans Aarsman
Fotografie: Hannah Celsius