over        index        theorie      webshop

Maskeren

Een feuilleton over mijn -blijkbaar nogal ingewikkelde - klacht tegen het niet verplicht stellen van mondneusmaskers op de vaccinatielocaties. Onder andere.

di 3 okt 2023: Inleiding

di 3 okt 2023: Deel 1  HOE dien je een klacht in?

wo 4 okt 2023: Deel 2  Het Antwoord (x 2).

do 5 okt 2023: Deel 3  Nog meer Antwoord.

vr 6 okt 2023: Deel 4  De regio GGD.

ma 9 okt 2023: Deel 5  Antwoord van de regio GGD.

do 12 okt 2023: Deel 6  Een situatieschets.

vr 13 okt 2023: Deel 7  Gaat lekker zo!

di 17 okt 2023: Deel 8  Nog meer Antwoord van de regio GGD.

do 26 okt 2023: Deel 9  Stilte.

 

Inleiding

Sinds voorjaar 2022 vervielen alle voorzorgsmaatregelen tegen Covid-19, inclusief de mondkapjesplicht. HOErA! voor de hele wereld, vond men blijkbaar, helaas voor degenen die liever niet besmet willen worden met een virus dat ernstige schade aan allerlei lichaamsonderdelen kan veroorzaken. Misschien ten overvloede, maar dat zijn niet alleen de zogenaamde risicogroeperts, ook wel heel schattig 'kwetsbaren' genoemd. Veel mensen willen het liever niet weten, maar in feite is ieder mens kwetsbaar. Je kunt zomaar, oepsie!, van het ene op het andere moment kanker hebben, een nieraandoening, een erfelijke ziekte te hebben waar je geen weet van had in eerste instantie, een ongeluk krijgen, of in dit geval Covid-19 oplopen, ook als je op dit moment kerngezond bent (of op zijn minst: dénkt te zijn... ik wil je niet alarmeren, maar het zou best kunnen dat je op dit moment al iets onder de leden hebt, waar je nog niets, of niet veel, van hebt gemerkt).

De overheid heeft sindsdien een soort halfzachte bescherming voor 'kwetsbaren' opgesteld, dat niet zoveel voorstelt, omdat de meeste mensen zich daar niet mee bezig houden, geen interesse meer in hebben, want - mede dankzij diezelfde overheid - veel mensen denken dat Covid over is. Ik kan daar ellenlange webpagina's mee vullen, tot in den treure, en misschien ga ik dat ook wel eens doen, maar voor nu kwam er het acute gedoe voorbij van de nieuwe vaccinatieronde.

De meeste mensen, ook de risicogroeperts, zijn al een jaar niet meer gevaxxed. Dat betekent dat zij niet meer of in ieder geval veel minder beschermd zijn tegen ernstige ziekte door Covid. Nu worden al deze mensen opgeroepen tot vaccinatie, prima! Alleen: er is geen mondkapjesplicht meer, ook niet op de priklocaties. Nu is dat sowieso al een probleem gebleken het afgelopen jaar in de gehele zorgsector. Veel mensen stellen bezoeken aan zorgverleners nog steeds uit, of, als ze dat niet deden omdat dat gewoonweg te onverantwoord was, liepen dan soms alsnog Covid op - in de zorg NB!
De overheid stelt in al hun communicatietjes, dat risicogroeperts op de priklocatie aan hun prikker kunnen vragen om een mondkapje op te zetten tijdens de prikactie.
Leuk bedacht, maar men heeft ook bedacht, dat het een goed idee was de priklocaties in kleine locaties te vestigen: de grote hallen zijn ingeruild voor buurthuizen en in mijn geval lijkt het meer een voormalige belwinkel. Kleine ruimtes, en ook al zet je daar 30 schotten neer, de lucht circuleert daar gewoon, zeker als je daar moet wachten of 15 minuten moet uitbuiken na het prikken.

De overheid heeft zich ook al niet ingezet voor iets heel logisch als goede ventilatie, dus dat moet je ook maar afwachten hoe ze dat geregeld hebben. Kortom: voor mij een reden om een klacht in te dienen. Ik wil graag zo veilig mogelijk zijn - en ja, ik weet dat niets 100% is, dat vraag ik ook niet. Maar een GGD bijvoorbeeld die zich niet aan diens zorgplicht houdt, die wil ik daar toch graag om vragen dat wel te gaan doen. Voor mijn, maar ook andermans veiligheid.
Dus, ik wilde een klacht indienen. Dit feuilleton houdt u van de voortgang, afgang, ondergang? op de hoogte.

NB 1: Ik zou screenshots van alle communicatie kunnen plaatsen, maar dan moet ik alsnog een alttekst maken, dus plaats ik voornamelijk platte tekst hier, zodat het beter toegankelijk is voor iedereen.
NB 2: Mijn reacties geef ik weer in het roze, de reacties van de instanties e.d. in lichtgrijs.

 

di 3 okt 2023: Deel 1: HOE dien je een klacht in?

Sinds kort begeeft het Rivm zich ook op Mastodon, om daar hun halve waarheden en verdraaide informatie te verspreiden, en dus sprak ik ze daar eens op aan. Ze komen nogal snel irri over, die social mediamensen. Ze gaven aan, niet het beleid te maken, en dat ik mijn klachten maar elders moest gaan uiten. Waar precies, dat wisten ze zelf geloof ik ook niet. Toen ik verder vroeg, bleef het stil. Je zou nu kunnen roepen:"Maar Hannah, come on! Die klantenservicemedewerkers zijn ook maar mensen met een baantje, die doen ook maar hun best."
Nope, i don't buy it. Niet meer, nadat ik de afgelopen jaren diverse keren door klantenservicemensen ben lastiggevallen en getreiterd. Mensen die zich blijkbaar zodanig met het bedrijf indentificeren, dat ze nogal drastische activiteiten ondernemen soms, enkel en alleen omdat jij als klant voor je recht op komt. Bijvoorbeeld je recht op privacy, of je recht op een eerlijke behandeling: veel klantenservicemensen vinden dat gezeur, en niet leuk voor het bedrijf. Terwijl ze zelf ook worden uitgebuit, en met een hongerloontje in nulurencontracten vast zijn komen te zitten. Ja, logisch dat je dan je frustraties op de klanten gaat botvieren, toch? Neen. Het kapitaal speelt ons tegen elkaar uit, we zouden samen moeten werken daartegen, maar nog steeds trappen veel mensen liever naar beneden dan naar boven.

Tot het mediateam van het Rivm hoefde ik mij dus niet te richten, en het meest logisch leek me, dat ik op zoek ging naar een klachtenregeling op de sites van de overheid, waar allerlei corona-informatie wordt gegeven. Daar zijn er vele van. Mijn exacte zoektocht heb ik niet vastgelegd, maar uiteindelijk kwam ik uit op deze pagina: Contactformulier vragen of klachten.
Daar staat o.a. het volgende:

Hebt u een klacht?
Bent u niet tevreden over het maken of veranderen van uw prikafspraak? Of bent u niet tevreden over GGD GHOR Nederland? Gebruik dan het contactformulier hieronder. We behandelen iedere klacht. En zo proberen we ons werk steeds te verbeteren. Op deze pagina leest u wat we met klachten doen. En hoelang dit duurt.
Wij proberen binnen één werkweek te reageren op uw klacht. Soms duurt het iets langer. We hopen op uw geduld.


Dat leek mij toch een serieuze klachtenafhandelwijze, zeker toen ik doorklikte naar de pagina over wat ze met onze klachten doen. Daar staat namelijk dit:

Wat doen we met uw klacht?

Uw klacht gaat naar het team dat verantwoordelijk is voor het onderwerp waarover uw klacht gaat. Zij behandelen uw klacht verder. Ook kunnen we uw klacht doorsturen naar de onafhankelijke klachtenfunctionaris. De onafhankelijke klachtenfunctionaris neemt binnen 1 werkweek contact met u op.

We doen altijd onderzoek naar uw klacht. En we willen uw klacht zo oplossen dat u en GGD GHOR Nederland tevreden zijn. We houden u per e-mail op de hoogte over het onderzoek en de oplossing.

We willen uw klacht binnen 4 weken oplossen. Als het nodig is, nemen we 4 weken extra. Hebben we nog meer tijd nodig op uw klacht op te lossen? Dan sturen we u daarover een e-mail.


Het leek mij de juiste plek, en dus vulde ik braaf het contactformulier in. Ik gaf aan dat het een klacht was, en ook dat ik niet telefonisch benaderd wilde worden, maar alleen schriftelijk, dus dat ik geen kloppend telefoonnummer had ingevuld (het is een verplicht veld, dus dan voer ik daar altijd een nummer met veel nullen in).
Mijn klachttekst:

Onderwerp: Klacht over geen maskers op priklocaties

Goedemorgen, Ik verbaas me erover, dat er geen mondneusmaskersplicht is op de priklocaties. De besmettingen zijn weer stijgende, er komen vooral heel veel risicopatiënten daar, en nu moeten we (ik ben zelf ook risicogroepslid) daar om gaan vragen. Het druist ook tegen jullie eigen richtlijnen in:
"Draag een mondneusmasker als fysiek contact toch nodig is."
En: mensen kunnen ook zonder het te weten besmet zijn en het al doorgeven, dus hoe ga je dat dan afvangen? Voorheen waren de priklocaties grote hallen, dan kun je nog goed afstand houden. Maar nu werd ik gedirigeerd naar een locatie type belwinkel... Sowieso vind ik het echt van de zotte, dat er nergens maskerplicht is, bijv. in het OV. Jullie hebben je oren veel te veel laten hangen naar de mensen die het allemaal niet veel kan schelen. Nu zitten wij risicogroepers allemaal verplicht thuis, want nergens worden we serieus genomen.
Ik heb al op zoveel plekken gevraagd om voorzorgsmaatregelen, zodat ook wij gewoon weer aan het leven kunnen deelnemen, maar niemand wil er nog aan, ze komen met smoesjes en als je doorvraagt, wordt je doodgezwegen.
Het minste dat jullie hadden kunnen regelen, was dan wel een soort van bescherming op de de priklocaties.
PS: ik heb geen telefoonnummer opgegegeven, omdat ik geen mondeling contact wil, alleen schriftelijk.


Ja, ik moet toegeven, het is vast geen fantastische verklaring of politiek statement. Maar het is gewoon een klacht, zoals te doen gebruikelijk.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat, en hoe snel of langzaam ik antwoord ga krijgen.

terug naar boven

 

wo 4 okt 2023: Deel 2: Het Antwoord (x 2).

De reactie kwam supersnel, dezelfde middag al. Het valt wel in de categorie 'meest lullige klantenservicereacties ooit':

Onze reactie: Beste Hannah,

In Nederland is het dragen van een mondkapje (ook wel mondneusmasker) nergens verplicht. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen een mondkapje dragen om zichzelf te beschermen. Altijd geldt: houd rekening met elkaar en respecteer de keuzes van mensen die een mondkapje willen blijven dragen. Geef elkaar de ruimte.
U kunt aan de medewerker die u de coronaprik geeft wel vragen een mondkapje te dragen.

Met vriendelijke groet,

GGD GHOR Nederland


Ik had niet echt de indruk, dat mijn klacht werkelijk gelezen was. Later op social media hoorde ik van een andere klager, dat die precies dezelfde reactie had gekregen. Het standaard knip- en plakwerk dus, efficiënt en compleet niet ter zake doende.
Het is natuurlijk in- en intriest, dat er een mooie klachtenafhandelingspagina compleet het tegenovergestelde van dittem beschrijft. Was dit nu wat de 'onafhankelijke klachtenfunctionaris' uit diens pen had kunnen persen? Een belerend stukje over wat er al 100.000 keren op hunne websiten staat. Alsof ik niet kan lezen? Weird.
Beter gezegd: snel van me af willen komen, en totaal ongeïnteresseerd.

Nu kennen ze mij natuurlijk niet, en veel mensen laten zich er waarschijnlijk door afhouden nog verder te klagen, geen idee, maar nee, niet ik. Ik heb toch verder geen leven meer, dus dan kan ik me hier ook wel mee bezig houden.
Meteen ook leuk voor mijn website. [insert drol-emoji]

Wat me ook opviel, dat is hier met míjn knip- en plakwerk niet zichtbaar, is dat er bovenaan mijn reactie nu 'Verzoek' stond. Ik heb mijn screenshots even erbij gepakt, en ik bleek toch echt geen 'verzoek' maar een klacht te hebben ingediend, en dat is wel tot 3x leesbaar in mijn klacht. Het zal wel een automatisch iets zijn, maar best verwarrend toch.

Hoe dan ook, dit kun je onmogelijk een klachtenbehandeling noemen, maar er was geen mogelijkheid tot reageren, dus diende ik weer via het contactformulier een tegenreactie in:

Goedemorgen,
Ik stuurde u gisteren een klacht, maar kreeg als reactie iets terug, alsof ik een 'verzoek' had ingediend, of een vraag had. Ik heb geen vragen, ik heb een klacht. Ik verwacht dat dat dan ook als een klacht wordt behandeld.
Ik heb een klacht ingediend, over dat er geen mondneusmaskerplicht is op de vaccinatielocaties. Juist de risicopatiënten worden nu gevaccineerd; het zijn vaak veel kleinere ruimtes dan de grote hallen die voorheen werden gebruikt: ik zelf moet naar een locatie met het formaat van een belwinkel. Het is bekend, dat bescherming alleen goed werkt, als dat van twee kanten is: als zowel de mogelijk besmette persoon een masker draagt, en ook de andere persoon. Concreet betekent dit: ik moet naar een locatie waar meerdere mensen zijn in een kleine ruimte (hoe zit het met de ventilatie op die locatie?), mensen die mogelijk besmet kunnen zijn (je kunt besmet zijn zonder symptomen, of je kunt je testen, maar krijgt dan de eerste 4 dagen een vals negatief) lopen daar dan dus rond zonder maskers. Ik moet wachten op mijn beurt, dan moet ik geprikt, dan moet ik dus ook nog gaan vragen of iemand alsjeblieft een masker op wil zetten, en dan moet ik nog eens minimaal 15 minuten daar zitten wachten. Ik vind dit niet verantwoord. Hoe moet ik mij beschermen, als anderen mij niet beschermen?
Hoe is het mogelijk, dat een gezondheidsdienst mij en andere risicopatiënten mij niet helpt mij te beschermen? Ik hoop, dat ik niet weer het standaard knip- en plak antwoord ga krijgen, dat ik gisteren kreeg. En nogmaals, dit is geen vraag of verzoek, dit is een klacht, over hoe onzorgvuldig de GGD (wsl in opdracht van het rivm? jullie hebben nogal de neiging daar steeds naar te verwijzen) met onze gezondheid omgaat.
Met vriendelijke groet,


Even snel als een dag eerder, kreeg ik een reactie. Je zou bijna denken, dat ze niets te doen hebben? Is dit via die klachtenfunctionaris gegaan? Het is me allemaal een raadsel.

Onze reactie:
Beste Hannah,

Beleid omtrent het wel of niet verplichten van het dragen van een mondkapje wordt niet door de GGD gemaakt, dit komt vanuit de beleidsmakers (overheid).
In Nederland is het dragen van een mondkapje (ook wel mondneusmasker) nergens verplicht.
U mag de medewerker die de vaccinatie zet vragen een mondkapje te dragen.
Als u een klacht wil indienen over het beleid, dan kunt u deze indienen via https://www.rijksoverheid.nl/contact/informatie-rijksoverheid/e-mail-sturen

Met vriendelijke groet,

GGD GHOR Nederland


Nou nou, ik dacht al, waar blijft de afschuiven-techniek, maar daar is-ie dan! En die verdere tekst! Dat belerende toontje, met de honderdduzendste keer een verwijzing naar hun nietserige regeltjes. Wat voor personen zitten er achter deze dooddoenerigheid?

Goed, het volgende contactformulier, deze is blijkbaar van het Ministerie van Algemene Zaken, volgens wat eronderaan de pagina staat. Je zou denken, dat mijn klacht daar niet moet zijn, maar goed, zij zullen toch wel weten waarnaar ze mij moeten verwijzen? [insert ANY emoji]

Goedemorgen,
Ik had een klacht ingediend bij de GGD, over dat er tijdens de vaccinatieronde geen mondneusmaskers verplicht worden gesteld op de vaccinatielocaties.
Zij hebben mij naar dit contactform verwezen.

Mijn klacht dus nogmaals (dit is de 3e keer dat ik een formulier moet invullen hiervoor):
Ik heb een klacht ingediend, over dat er geen mondneusmaskerplicht is op de vaccinatielocaties. Juist de risicopatiënten worden nu gevaccineerd; het zijn vaak veel kleinere ruimtes dan de grote hallen die voorheen werden gebruikt: ik zelf moet naar een locatie met het formaat van een belwinkel. Het is bekend, dat bescherming alleen goed werkt, als dat van twee kanten is: als zowel de mogelijk besmette persoon een masker draagt, en ook de andere persoon. Concreet betekent dit: ik moet naar een locatie waar meerdere mensen zijn in een kleine ruimte (hoe zit het met de ventilatie daar?), mensen die mogelijk besmet kunnen zijn (je kunt besmet zijn zonder symptomen, of je kunt je testen, maar krijgt dan de eerste 4 dagen vals negatief) lopen daar dan dus rond zonder maskers.
Ik moet wachten op mijn beurt, dan moet ik geprikt, dan moet ik dus ook nog eens gaan vragen of de prikker aub een masker kan opzetten, en dan moet ik nog eens minimaal 15 minuten daar zitten wachten.
Ik vind dit niet verantwoord. Hoe moet ik mij beschermen, als anderen mij niet beschermen? Hoe is het mogelijk, dat een gezondheidsdienst mij en andere risicopatiënten niet helpt ons te beschermen? Nogmaals: dit is geen vraag, of verzoek om informatie, dit is een klacht. Graag zie ik dit dan ook serieus behandel worden als zodanig.
PS: ik wil graag alleen schriftelijk antwoord, dus het tel.nr. klopt niet.


Ik wacht geduldig op een volgend antwoord, het auto-reply geeft me dit:
"Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen twee werkdagen een reactie tegemoet zien." Okee dan.

terug naar boven

 

do 5 okt 2023: Deel 3: Nog meer Antwoord.

Ook hier zit men klaarblijkelijk continu in de paraat-stand: een dag later, in de vroege avonduren, kwam de reactie:

Geachte e-mailer,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail waarin u een klacht wilt indienen tegen de GGD.

Ik kan begrijpen dat u dat wilt doen omdat u aangeeft dat er tijdens de vaccinatieronde geen mondmaskers verplicht worden gesteld op de vaccinatielocaties. Echter is het zo dat als u een probleem heeft met een overheidsinstantie, dan kunt u een klacht indienen bij de overheidsorganisatie of de gemeente waarover u de klacht heeft. U dient dus de klacht in te dienen bij de priklocatie waar u de klacht over heeft. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.

Ik vertrouw erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

(een voornaam die ik hier niet vermeld logisch)
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid

Ik hoor graag of u tevreden bent over mijn reactie.

U kunt deelnemen aan het tevredenheidsonderzoek door te klikken op de volgende link: (met een link die ik hier niet vermeld logisch)

Als u nog vragen heeft dan kunt u ons mailen via het contactformulier, bellen met 1400 of gebruik maken van onze social media kanalen. https://www.rijksoverheid.nl/contact/informatie-rijksoverheid


Okee. Dus ik klaag bij de GGD, die stuurt mij naar 'de overheid', die mij vervolgens weer terugstuurt naar de GGD...
Raadselachtig.
Iemand op Mastodon, waar ik dit natuurlijk ook allemaal deel, legt het me uit:

"Ik denk dat je toch het beste de klachtenprocedure kan volgen bij je regionale GGD. GGD GHOR, heeft geen enkele juridische status, is een vereniging die de belangen vertegenwoordigen van de 25 GGD-en. De GGD-en zelf zijn overheid, een samenwerking van de Gemeentes in de desbetreffende veiligheidsregio's. Elke GGD heeft een formele klachtenprocedure. GGD GHOR heeft voor zover ik weet geen kwaliteits systematiek waarbij een formele klachtenprocedure hoort."

Dan vraag ik me wel nog af, waarom er op die corona-pagina naar die GGD-GHOR-klachtenprocedure gelinked wordt.

Hoe nu verder?
Ik slaap er even een nachteke over.

terug naar boven

 

vr 6 okt 2023: Deel 4: De regio GGD

Ik duckduckgo op regionale GGD of zoiets, en zie hier op deze pagina dat ik onder regio GGD Amsterdam val. Vreemd genoeg, of misschien veranderen de GGD's hun website adressen steeds, staan er geen links, dus duckduckgo ik het maar weer, en kom op een heel redelijke en duidelijke pagina in de Gemeente Amsterdam huisstijl, van de GGD Amsterdam.

Onderaan staat heel duidelijk een link naar 'Klacht over de GGD indienen' en daar vind ik een emailadres optie ook, gelukkig (ik haat contactformulieren!).

Ik heb wel een beetje een twijfelgevoel over of mijn klacht nu echt over de GGD gaat; het is wat dubbel. Het gaat meer over een beleidsmaatregel misschien, maar zij zijn wel degenen die het uitvoeren, en ik word tenslotte naar de GGD verwezen door Algemene Zaken, dus tja, dan maar. Ik heb ze het volgende gemaild vandaag:

Onderwerp:Klacht over het niet verplicht stellen van mondneusmaskers op de vaccinatielocaties

Goedemorgen,

Ik heb een klacht over de gang van zaken bij de nieuwe vaccinatieronde tegen Covid-19.
Ondanks dat de besmettingen momenteel weer oplopen, evenals de ziekenhuisopnames, is er besloten geen mondneusmaskers verplicht te stellen op de vaccinatielocaties.

Ik vind dat zorgelijk.
Er is gekozen voor veel kleinere locaties, in mijn geval moet ik naar een locatie met het formaat van een belwinkel. Er zijn dan wel allerlei schotten geplaatst, maar de lucht circuleert natuurlijk vrijelijk door de ruimte, ook en vooral als je nog 15 minuten moet wachten na de prik.

Samen met vele andere risicogroepmensen, plus de vele mensen die geen andere aandoening hebben maar ook graag Covid-vrij willen blijven, is er veel voor ons compleet ontoegankelijk geworden.
Je zou op zijn minst verwachten, dat in de zorg toch voorzichtig met ons wordt omgegaan, maar zelfs daar is het voor ons risicovol geworden.

In jullie richtlijnen staat, dat je op de priklocatie de prikker kunt vragen om een masker te dragen. De eerste verhalen heb ik al gehoord, over prikkers die geen masker bij de hand hebben, die een discussie uitlokken etc.
Plus, zelfs al zou die ene prikker dan tijdelijk een masker dragen, er zijn vele anderen op de locaties die geen masker dragen, en zoals u weet, de lucht circuleert vrijelijk en eenzijdig maskergebruik is iets minder risico, maar als iedereen een masker zou dragen zou het een stuk veiliger zijn.
Ook is het natuurlijk redelijk absurd, dat veel risicogroepers en ouderen voor het laatst een jaar geleden zijn gevaccineerd, dat betekent dat we in feite onbeschermd zijn nu.
HOE gaat de GGD ervoor zorgen, dat ik (volgende week heb ik een afspraak) daar veilig en wel gevaccineerd kan worden? Zoals het nu is geregeld, is niet voldoende.

Over deze klacht:
Ik heb mijn klacht in eerste instantie naar een contactformulier via een van de vele corona-informatie-websites van de overheid gestuurd, die kwam terecht bij GGD GHOR.
Eerst kreeg ik een standaard antwoord, alsof ik niet goed bij mijn verstand ben en om uitleg vroeg. Toen ik daar over klaagde, kreeg ik een verwijzing naar een ander contactformulier, omdat zij zeiden het beleid niet te hebben gemaakt.
Dat bleek van het Ministerie van Algemene Zaken.
Die schreven mij, dat ik mijn klacht moest indienen bij de priklocatie.
Dat lijkt mij nogal onzinnig, omdat zij in opdracht van jullie werken, dus vandaar dat ik mijn klacht nu hier deponeer.

Via social media heb ik mijn klacht over het überhaupt geen maskers meer verplicht stellen bij op zijn minst openbare ruimten en OV en zorg, al eerder eens geuit bij het Rivm, die schuiven alle verantwoordelijkheid af, ook zij zeggen het beleid niet gemaakt te hebben.
Het wordt nogal vermoeiend. Ik hoop dat u niet ook weer de verantwoordelijkheid afschuift.
Al heeft u het beleid niet gemaakt, u voert het wel uit.
Als iedereen mij steeds doorstuurt, krijg ik het idee dat niemand het met het beleid eens is, maar het wel allemaal braaf uitvoert.

Ik en vele mensen met mij voelen ons in de steek gelaten. We kunnen nergens meer aan deelnemen, daar zijn vele, vele voorbeelden van.
Ik hoop dat mijn klacht nu dus wel eens serieus wordt genomen.

Met vriendelijke groet,


Misschien is het laatste stuk dat ik schrijf niet relevant voor de klacht, maar ik vond het beter het er toch bij te vermelden. We lopen al vanaf het begin van de pandemie tegen enorme muren aan, en zeker voor ons risicogroepers is er de laatste anderhalf jaar niets meer gedaan. Zelfs bij het vreselijk tenenkrommende Nationale Stilstaan monumentmoment zijn wij vergeten. Men heeft het liever niet meer over ons, en mét ons was sowieso altijd al te lastig, ook vóór de pandemie. Doordat we allemaal ziek, zwak en kreupel zijn, is het moeilijk ons te organiseren tot een geoliede organisatie zoals bijv. Extinction Rebellion. Wij kunnen niet massaal de straat op, en dus laat iedereen ons achter zich. Het zal wel een soort logica zijn. Het is blijkbaar makkelijker om ons simpelweg te negeren en te vergeten, dan om met ons om de tafel te gaan en te zien wat er gedaan moet worden.

En voor wie het nog niet wist, dit gaat niet alleen om de overheid. Maar daar kom ik later wel weer eens op terug. Voorlopig is het wachten op een zoveelste antwoord.

terug naar boven

 

ma 9 okt 2023: Deel 5: Het antwoord van de regio GGD

Het was natuurlijk weekend, maar vandaag kreeg ik al meteen een antwoord van GGD Amsterdam (mijn regio).

Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw klacht d.d. 6 oktober jongstleden, waarin u aangeeft dat u graag had gezien dat de medewerkers en bezoekers van de vaccinatieslocaties voor de COVID-19 vaccinatie ronde op de locaties mondneusmaskers zouden dragen.

Uw klacht is geregistreerd onder nummer: [nummer].

Graag zou ik van u vernemen bij welke locatie in Amsterdam en op welk tijdstip u de afspraak heeft gemaakt. Dit kan helpen om te kijken of het mogelijk is dat de medewerkers daar u kunnen helpen om het voor u zo veilig mogelijk te maken.

Ik heb uw klacht conform de Klachtenregeling van de GGD vast doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdelingsmanager. De afdeling heeft officieel 6 weken de tijd om uw klacht verder te (laten) afhandelen en zal u informeren over het verloop van de procedure. Gezien de aard van uw klacht zal ik hen vragen zo spoedig mogelijk contact met u te zoeken. Voor een vlotte afhandeling helpt het als u zo vriendelijk zou willen zijn mij een telefoonnummer door te geven waarop de klachtebehandelaar u kan bereiken.

Voor meer informatie over de klachtenafhandeling van de GGD verwijs ik u alvast naar de website http://www.ggd.amsterdam.nl/ggd/klachten/

Ik vertrouw erop u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd en zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

[naam] Klachtenfunctionaris


Het probleem met dat ik in die klachtenmolen in feite alleen bij een regionale GGD kan klagen (althans, zo lijkt dat nu - wie weet wordt ik later verder het klachtenbos ingestuurd) is natuurlijk, dat in ieder geval deze Klachtenfunctionaris het heel pragmatisch oppakt. Leuk dat die mij persoonlijk wil laten helpen, maar dat is niet waar mijn klacht in feite over gaat. Het zou standaard zo moeten zijn, dat iedereen veilig gevaccineerd kan worden. Ongeacht je gezondheidstoestand, je leeftijd, je weet ik veel wat. Als er ook maar één iemand ergens moet vrágen of men alsjeblieft een mondmasker op moet zetten, dan is het niet veilig geregeld. Punt.
Die zin:
"Dit KAN helpen om te KIJKEN of het MOGELIJK is dat de medewerkers daar U KUNNEN HELPEN om het voor u zo veilig mogelijk te maken."
is natuurlijk ook wel bizar vagelijk gesteld. En wtf: mij kunnen helpen om het voor mij veilig te maken? Misschien was de functionaris even niet zo goed functionerende om 8:40 in de ochtend. Afijn, mijn antwoord stuurde ik meteen 's middags:

Dank voor uw snelle reactie.

Mijn klacht is niet alleen voor mezelf, maar voor iedereen die gevaccineerd gaat worden. Ik vind het niet kloppen, als dan alleen voor mij gekeken gaat worden om de situatie veiliger te maken. Dat zou standaard moeten zijn, en op iedere vaccinatielocatie.

Wat betreft de vlotte afhandeling: ik wil graag alleen schriftelijk/per email/ contact.

Met vriendelijke groet,


De beantwoording gaat steeds sneller:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Dat u dit niet alleen vraagt voor uzelf, begrijp ik.

Daar uw afspraak deze week al is, dacht ik er goed aan te doen te zorgen deze locatie te informeren en er daarmee voor te zorgen dat het voor u in ieder geval wel veilig is om te komen.

Daarnaast kan de voor deze locatie verantwoordelijke teamleider u nader informeren over hoe het precies zit met de nu geldende veiligheidsmaatregelen. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet tijdens uw bezoek zijn.

Ik begrijp dat u het liefst een schriftelijke reactie wenst. Ik zal dat aangeven.

Mocht u nog graag willen dat ik voor u de locatie informeer dan hoor ik dat natuurlijk graag van u.

Met vriendelijke groet,

[naam] Klachtenfunctionaris


Het lijkt me beter niet meer terug te reageren.
Het laatste dat ik wil, als ik gevaxxed moet worden, is dat ik ook nog eens dan allerlei gedoe daar krijg. Djeez, het zou gewoon voor iedereen zo moeten zijn, zonder gevraag, en zonder gedoe! terug naar boven

 

do 12 okt 2023: Deel 6: Een situatieschets.

Het had me leuk geleken hierbij een daadwerkelijke situatieschets te maken, in Blender bijvoorbeeld, maar ik weet niet goed hoe dat werkt. Een half jaar geleden begon ik het weer eens te leren, maar werd opgeslokt door andere activiteiten, en nu ben ik het allemaal weer vergeten. Dat schiet niet op natuurlijk. Maar, wie weet, verzin ik iets anders.

Gisteren mocht ik dan mijn vaccinatie halen, en al is het niet de heilige graal, het is iets meer bescherming tegen ernstige ziekte, en dat is toch fijn dat dat mogelijk is. De reden dat ik deze hele klachtenprocedure ben in gegaan, was natuurlijk over de situatie bij die vaccinaties: geen mondkapjesplicht, geen enkele maatregel ter voorkoming van ziekte. En hoewel ik al verschillende hemeltergende voorbeelden daarvan had gelezen van anderen die al eerder de prik waren wezen halen, had ik niet echt een heel slecht idee erover; ergens diep van binnen heb ik waarschijnlijk toch nog een soort vertrouwen in de gezondheidszorg, en ging ik er stiekem toch vanuit dat het wel goed geregeld zou zijn.

Ahum.

Een week tevoren was ik al langs de locatie gelopen; omdat ik bijna continu alleen ben, moet ik mezelf proberen te vermaken en te zorgen voor een soort van conditie, dus ging ik wandelen en ik wist niet waarheen. Tot ik bedacht: ik kan daar wel eens langs, dan heb ik én de wandeling in de pocket, én ik weet dan hoe het eruit ziet. Ik was daar op hetzelfde tijdstip van de dag, dat ik gisteren moest. Maar waar het verleden week onwijs rustig was, stonden er nu zelfs mensen buiten te wachten om naar binnen te kunnen. Niemand droeg een mondkapje.
Bij de ingang van de formaat belwinkel locatie stonden twee dames, die vroegen naar je vragenlijst. Omdat ik blijkbaar een oude versie had meegenomen, moest ik een nieuwe invullen. Daartoe stuurde ze me naar binnen, waar aan beide kanten van de deur een statafel stond, met daaromheen meerdere mensen op een kluitje bij elkaar om die dingen in te vullen. Ik meteen in de stress, en zei dat ik daar niet bij ging staan, en ik zocht buiten naar iets waartegen ik mijn papier kon houden om het in te vullen. Buiten waren geen bankjes, pas een heel eind verderop. Dus liep ik maar naar een lantaarnpaal for gods sake, en heb daartegen mijn formulier staan invullen.
Dat werd weer gechecked, toen mocht ik doorlopen naar 1 van de vier intake-hokjes: met schotten afgewerkte sta-hokjes, waar de intake-medewerkers achter een pc je gegevens checken. Er was gedoe steeds. De mevrouw van 'mijn' hokje liep steeds weg, om mensen te ondersteunen naar de goede plek? Ik weet het niet. Het voelde allemaal wat chaotisch. Ik mocht doorlopen, en wéér kwam ze uit haar hokje en wees me hoe ik lopen moest: in het midden van de vier intake-hokjes was een pad naar de prikplekken, die waren afgeschermd met schotten van circa 1.30m hoogte, zoiets, je kon in ieder geval niet zien wie er zaten. De vrouw zei dat ik mijn jas kon uitdoen, en op de stoel moest gaan zitten. De stoel stond een beetje in een hoek, achter het schot van het prikhok. Ik rommelde wat met al mijn spullen, en toen ik dan braaf ging zitten, zag ik opeens dat er zich een rij had gevormd, iedereen hutjemutje op elkaar staande (zonder maskers) en de eerste persoon van die rij liep al voorbij mij, het prikhok in...

Ik vroeg me af, waarom ik op die stoel moest gaan zitten.
Ik was de enige persoon in de hele locatie met een masker op. Misschien moest ik daarom apart ergens geprikt, maar er was mij niets gezegd. Of stond er toch een aantekening bij mijn naam, had de Klachtenfunctionaris mij een melding gegeven in hun systeem? Dat leek me ook stug. Dus stond ik maar weer op, en ging vooraan de rij staan, en kon toen meteen naar het tweede prikhok.

De Prikfunctionaris droeg ook geen masker, en ze vroeg me daar ook niet naar, terwijl ik er zelf toch overduidelijk één droeg. Ik vond het heel vervelend, dat ik er om moest vragen. En ik vond het ook ronduit belachelijk en heel erg onzorgvuldig, sowieso, dat niemand er daar één droeg. De locatie was druk, er werd veel gepraat, ik verstond dingen slecht daardoor. En het waren dus allemaal ouderen, zoals ik, en nog veel ouder, mensen met allerlei onderliggende aandoeningen ook - de beruchte 'kwetsbaren'. En die werden allemaal gezellig bij elkaar gestopt, zonder enige vorm van preventieve maatregel whatsoever. Hoe bizar...

Ik vroeg de Prikfunctionaris toch of ze ook een masker wilde opzetten. Ze keek me nogal verstoord aan, en reageerde wat korzelig:"Nou... dat moet ik eerst even vragen dan." en liep weg naar achter of zo. Weer was ik nogal flabbergasted. HOEZO liggen die dingen daar niet klaar dan? Waarom moest ze daarom vragen, was dat niet afgesproken dan? W.T.F.
Maar goed, even later kwam ze terug, met een zakje van die blauwe gevallen, de minst goede maskers der maskers, namelijk de chirurgische, en wéér zakte mijn broek ter plekke drie meter verder af, maar ik dacht: wtf dit gaat jaren duren dus vooruit met de geit maar, en ik bedankte haar zelfs nog vriendelijk voor het opzetten van een lullig maskertje. Zij:"O, geen probleem hoor, dat spreekt vanzelf." alsof ze niet net met tegenzin ernaar moest gaan vragen bij haar leidinggevende.
Vinden jullie het ook niet bijzonder trouwens, voor zo'n on-empatische autist als ik (...), dat ik daarna mijn best deed het voor háár niet vervelend te maken, en ik het luchtig hield, een grapje maakte, waardoor de prikactie verder prima ging, en we vriendelijk groetend afscheid namen. Ik mocht door naar de wachtruimte.

Die wachtruimte was nog verder naar binnen de belwinkel in. Het was er niet echt ruim; ik heb het natuurlijk niet nagemeten, en ik vond dat ik ook geen foto ervan kon maken, maar er stonden ongeveer 6 of 7 rijen met aan elkaar geschakelde stoelen; aan de linkerkant twee-zitjes, aan de rechterkant drie-zitjes. Alleen helemaal vooraan was een zitje waar een meneer in zijn eentje op zat, helemaal rechts op een drie-zitje, dus ik ging op de derde stoel zitten, met in het midden dus niemand. Het was een beetje een theatersetting, iets ruimer voor de benen wellicht, en omdat mensen er soms langs moesten kunnen om te kunnen zitten. Omdat de stoelen aan elkaar vast zaten, zat je dan al sowieso vlak bij elkaar. Achter ons zaten een aantal vrouwen lekker te kletsen en te lachen, ik voelde een spetter speeksel op mijn rechterwang... Lekker dan.
Schuin tegenover ons, op veilige afstand zal ik maar zeggen, zat de oppas-EHBO'er op te passen. Ik zag hem even naar me kijken, het leek alsof hij iets wilde gaan zeggen, misschien over mijn masker - dat ik dat af moest zetten, maar één blik van mij en hij hield zich stil. Terwijl ik op steeds boziger op mijn foon ging zitten tikken, kwam er een man pal naast me zitten. Dat was wel de druppel (geen speeksel). Moest ik hier dan tussen alle onbemaskerde, pratende, lachende, kuchende mensen op een kluitje blijven zitten? Ik dacht het niet! En dus vervoegde ik mij bij de oppasser, en legde uit dat ik dit echt niet vond kunnen. Hij reageerde met de bekende fratsfrase:"De situatie is niet zodanig, dat er maatregelen nodig zijn." Ik zei hem, dat dat gewoon niet waar is, hij zei wat schaapachtig, of verveeld? geen idee:"Ja.... jaa." Het had geen zin dit. Wat een belachelijke (maar meer nog: hachelijke) toestand. Ik zei dat ik dan wel buiten moest wachten, en beende boos naar buiten.

Waar natuurlijk geen bankjes stonden. Een eind verder was een stenen bank, veel te koud. En nog een eind verder een houten bankje, op een winderige plek, naast de gebakskraam, zodat ik in een vetzoetige walm kwam te zitten. Goede combi als je net gevaxxed bent (not).
Het waaide, het begon te miezeren, ik ging nóg een bankje verderop zitten, en at wat, omdat ik hevig trilde en misselijk werd en me niet goed voelde. Na een minuut of tien had ik het zó koud, dat ik toch maar een bus ging zoeken. Die ik niet vond, en dus besloot ik lopend naar huis te gaan, waar ik drie kwartier later doodmoe en hevig pissen moetende aankwam.

De laatste tien minuten van mijn barre tocht vervloekte ik de algehele wappigheid der mensheid. Want dat was hoe het voor mij in die situatie voelde: alsof ik in het hol der wappenleeuwen terecht was gekomen. Iedereen blij en feestelijk gezellig speeksel delen, terwijl de vaxx pas na een week of twee werkt. En zelfs dan kan je nog goed ziek worden. Wat is nou toch zo ongelovelijk moeilijk aan het dragen van een mondneusmasker? Hoe kun je het - zeker op een locatie als deze - niet willen doen? Waarom? Ik heb gewoon geen woorden hiervoor. Of eigenlijk heb ik ze wel, maar dan vooral een scala aan binnensmondsige harde vloeken. Keer op keer op keer tonen onderzoekers aan, dat het dragen van maskers zeker wel helpt, vooral ook als je daar ook andere maatregelen erbij betrekt: goede ventilatie (of dat op 'mijn' locatie geregeld was, geen idee) en goede contacttracking. Vooral op dit locaties waar veel mensen bij elkaar zijn, en er geen afstand gehouden kan worden.
Waarbij ik meteen op de vraag kom: waarom kiest een GGD voor zo'n kloterige kleine kutlocatie, dan ook nog eens.
Echt. Al mijn klompen zijn gebroken, mijn broeken zo ver afgezakt dat men aan de andere kant van de wereld zich afvraagt wat daar in godesnaam uit de grond omhoog komt.

terug naar boven

 

vr 13 okt 2023: Deel 7: Gaat lekker zo!

Vandaag in het nieuws op AT5: mensen zijn boos dat ze niet op redelijke afstand gevaccineerd kunnen worden. Er blijken in Amsterdam maar 2 locaties geopend. Die belwinkel waar ik was, in Noord, en een locatie in Nieuw-West. Toen ik een afspraak wilde maken, werd ik eerst ook naar die Nieuw-West gestuurd; door de datum wat te veranderen, kon ik in Noord terecht (ook niet bepaald om de hoek, maar wel een stuk dichterbij). In Amstelveen blijkt ook een locatie.

Van de voorgaande vaccinatierondes weet ik nog, dat er toen iedere keer in het nieuws iets verscheen over dat 'de ouderen' of 'de 50+'ers' of 'de risicogroep' niet kwamen opdagen. Terwijl er steeds allerlei fouten waren met het versturen van de uitnodigingen. Ondertussen werd dat gretig door de media doorgegeven, waardoor er vooral het frame ontstond van 'kwetsbaren' die vooral enorme zeikerds zijn en niet eens hun prik komen halen.
Terwijl heel veel ouderen en kwetsbaren en hoe je het allemaal wilt noemen, allerlei mobiliteitsproblemen kunnen hebben. Slecht ter been, niet kunnen fietsen, geen auto, eenzaam dus niemand die ze kan brengen, geen geld voor OV... kortom: door zo weinig locaties aan te bieden terwijl je een best grote groep mensen moet bedienen, is compleet van de zotte. De reactie van de GGD is er ook één van een vreemde orde: de eerste reden is gewoon lulkoek. Als je maar 2 of 3 locaties opent, kan iedereen wel een datum verder in de tijd gaan kiezen, maar daar schiet je dan geen moer mee op.
Daarbij: mensen willen graag gevaccineerd! Het duurt sowieso ook nog eens 2 weken voordat je immuniteit weer redelijk up-to-date is na een prik. Des te langer je wacht, des te meer risico je loopt.
Dan de tweede reden, over dat er geen strikt uitnodigingsbeleid is. Is dat zomaar uit de lucht komen vallen? Waarom verander je dat beleid dan niet?

Ondertussen druppelen de locatie-ervaringen de social media in. Ene kleine greep daaruit:
Nergens worden maskers gedragen.
Ruimtes vol met ouderen, dicht op elkaar zittend, er wordt gehoest, gesnotterd, gekucht.
Vragen om een masker bij de prikker levert soms botweg een weigering op, arts erbij die zegt dat het niet hoeft.
Meerdere mensen melden, dat de prikker een masker moet gaan opzoeken of vragen ergens. Slechts bij een enkeling wordt er gevraagd of men wilt dat ze een masker opzetten.
Veel meldingen van dat er weinig ruimte is, mensen op elkaar gepropt. En alles zonder maskers.
Slechte ventilatie: sommigen hebben een CO2 meter mee, die veel te hoge waarden laat zien. Veel mensen geven aan buiten hun 15 minuten te hebben moeten afwachten, want binnen niet veilig.

Kortom: er zijn te weinig locaties, het is er te druk, de locaties zijn te klein, er zijn geen preventieve maatregelen.
Daarnaast is het personeel niet op de hoogte van dat mensen hun om het dragen van een mondneusmasker kunnen vragen, en dat het zelfs hier en daar geweigerd wordt....
Ik kan hier erg slecht tegen.

En Hannah, heb je al bericht gehad van de GGD, ze zouden het toch zo snel mogelijk in behandeling nemen?

  

terug naar boven

 

di 17 okt 2023: Deel 8: Nog meer Antwoord van de regio GGD.

Met de snelheid van het licht kreeg ik gisteren Antwoord van de regio GGD:

Op verzoek van de GGD Amsterdam ontvangt u hierbij de reactie op uw klacht:

Wij hebben begrip voor de zorg om uw gezondheid en die van andere mensen met een verhoogde kwetsbaarheid. GGD Amsterdam is een uitvoeringsorganisatie en volgt het beleid ten aanzien van het gebruik van mondkapjes vanuit de Rijksoverheid. Dat betekent dat wij medewerkers en bezoekers niet kunnen verplichten mondkapjes te dragen op de locaties. Bezoekers hebben natuurlijk altijd de mogelijkheid zichzelf te beschermen door een mondkapje te dragen. En, zoals aangegeven, kan men dit ook vragen aan de medewerker die de vaccinatie plaatst.

De verhalen die u gehoord heeft over de reactie van medewerkers op het verzoek een mondkapje te dragen, hebben wij gedeeld met onze locaties. Daarbij hebben wij hen verzocht ervoor te zorgen dat aan een dergelijk verzoek gehoor gegeven kan worden door mondkapjes beschikbaar te hebben. Ook is benoemd dat het aangaan van een discussie hierover niet de bedoeling is.

Wij vertrouwen erop u hiermee een passende reactie te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet

Team Corona

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zal de klachtmelding sluiten.

Met vriendelijke groet,
[naam]
Klachtenfunctionaris



Misschien ten overvloede, maar hun reactie klopt niet helemaal: het gaat niet alleen over de zg. kwetsbaren, maar het geldt natuurlijk voor iedereen. Iedereen is kwetsbaar, in principe. Hoeveel 'gezonde' mensen hebben er bijvoorbeeld long Covid opgelopen? Het zat in de lijn der verwachtingen, dat het weer zou worden afgeschoven. Ergens is dat begrijpelijk: het beleid wordt elders in elkaar gefabriekt, GGD voert het slechts uit. Maar.
Het lijkt me, dat je als GGD, toch een zorgorganisatie, ook een zorgtaak hebt, en de verplichting die dus uit te voeren. Het is redelijk mindboggling om nu het ze zo uitkomt, te doen alsof ze nergens iets mee te maken hebben, er niets aan kunnen doen, dat er geen adviserende taken zijn etc. Wat te denken van preventie alleen al? Waar is dat aspect gebleven?
Tegelijk klopt het ook niet, met het advies dat volgens mij nog steeds van kracht is vanuit het Rivm: om de zg. kwetsbaren voorzichtig te behandelen, bijvoorbeeld door mondkapjes te gebruiken.
En wat doen ze: ze proppen diezelfde kwetsbaren in kleine ruimtes zonder enige bescherming. Dat is toch compleet tegenstrijdig? Hoe kun je als GGD daarmee akkoord gaan?

Dat de klacht meteen maar is gesloten, lijkt me ook niet hoe een klachtenprocedure zou moeten zijn. Maar wat moet ik er tegen doen?
Lastig.. wat zijn de opties?
Bij de GGD loop ik tegen een dichte deur. Dan zou ik naar de gemeentelijke ombudsman kunnen, om me daar te beklagen over dat de regionale GGD hun preventieve taak niet goed uitvoert. Dan krijg ik een nette brief over hoe vervelend ze het voor me vinden, maar dat de GGD gehouden is aan het beleid. Kansloos.
Dan zou ik naar de overheid kunnen stappen. Wie is verantwoordelijk voor dat beleid? Hier een stuk uit 2020, over het OMT, waarin dus ook leden van het RIVM (die op social media steeds ook wijst naar 'de overheid'), die een adviserende (lees: sturende, want vaak worden adviezen geheel overgenomen) rol hebben. Het advies wordt eerst besproken in het Bestuurlijk afstemmingsoverleg (Bao), daarna wordt het formeel aangeboden aan de minister van VWS. Het lijkt me dat ik het dan het beste maar meteen met hen aan de stok moet krijgen.

Dit is wel heel interessant. Want als ik via VWS ga zoeken naar hoe ik contact kan leggen, wordt ik doorgestuurd naar het contactformulier van Algemene Zaken. Daar waar ik al eerder op terecht kwam, en waar ik als antwoord kreeg, dat ik mijn klacht bij de priklocatie moest neerleggen. Kortom, daar ben ik dus verkeerd doorverwezen, zou je kunnen stellen, want zij weten natuurlijk ook wel, dat de GGD het beleid niet maakt.
Ik kan dus wel stellen, dat mijn klacht nergens serieus wordt genomen, en dus zal ik naar de Nationale Ombudsman moeten. Daar heb ik al eens eerder aan de bel getrokken over het coronabeleid, samen met anderen, en toen kwam er ook zo'n heel teleurstellend antwoord, met een verwijzing naar een vrij vage brief, en de mededeling dat ze niet meer konden doen dan die brief delen met het kabinet. En ik meen mij te herinneren, dat ze ook aangaven dat ze klachten over het beleid niet in behandeling kunnen nemen.
Dus in feite kun je nergens terecht met je klacht.
Veel mensen hebben geprobeerd door te dringen tot VWS, er waren gesprekken, waarna vaak diezelfde mensen in redelijke wanhoop meldden op social media, dat ambtenaren van VWS de gesprekken frustreerden en ondermijnden, rapporten niet hadden gelezen, en alles werd afgewimpeld met vaagpraat.

Dat is in feite wat hier nu ook weer gebeurt: iedereen wijst naar elkaar, en zegt niets te kunnen doen. Dat is behoorlijk raar.
Ik denk, dat ik toch het beste eerst weer terug naar de overheid kan gaan, en ze voorleggen dat ze me verkeerd hebben doorverwezen, en dat ik graag mijn klacht behandeld wil zien door degenen die dit beleid hebben gemaakt. Laat hun dan maar uitleggen, waarom ze me verkeerd hebben doorverwezen, en als ik geen klacht tegen ze kan indienen, waarom dat niet kan.

terug naar boven

 

do 26 okt 2023: Deel 9: Stilte.

Klachtenburo CELSIUS is stilgevallen. Niet helemaal waar, ik heb nog een mail naar een huisarts gestuurd, die in het AD beweerde dat corona gezien kon worden als een verkoudsheidsvirus. Nog geen antwoord ontvangen.
Ik heb net wat overall gezocht in het derde en laatste deel 'Aanpak coronacrisis Deel 3: januari 2020 - september 2022' van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, waarin een 'Tot besluit' (pag. 299/306) goed aangeeft tot hoever het vizier reikt (niet ver):

Tot besluit

Op 1 juni 2023 stopt dit verslag van coronagerelateerde ontwikkelingen. De coronacrisis is dan voor een groot deel van de samenleving vrijwel achter de rug, maar nabestaanden van mensen die zijn overleden door corona en postcovidpatiënten ondervinden nog dagelijks de gevolgen. Ook zijn op dagelijkse basis nog veel medewerkers binnen de zorg, de overheid, de wetenschap, de patiëntenverenigingen en andere organisaties bezig met de nasleep van de crisis.
Zij lopen achterstanden in, trachten opgelopen schade te herstellen of zorgen er samen voor dat Nederland beter is voorbereid op toekomstige pandemieën. De Onderzoeksraad beseft dat voor ieder van hen het verhaal niet is afgelopen.


Op Mastodon zag ik al meerdere reacties hierop. Teleurgesteld in een zoveelste rapport dat wéér geen aandacht heeft voor al degenen die nu nog steeds in isolatie zitten. Al degenen die niet serieus genomen worden als ze vragen om bescherming, al was het alleen maar op de meest cruciale plekken, zoals in de zorg en het OV. Langzaam maar gestaag loopt het aantal besmettingen weer op, evenals de ziekenhuis en IC opnames. Vind je het gek, als alle kwetsbaren op een kluitje zijn gezet bij de vaccinatielocaties, terwijl de meesten van hen al een jaar geen vaccinatie meer hebben gehad, dus onbeschermd.

Al anderhalf jaar worden we gedwongen om te kiezen: of we worden ziek, of we blijven thuis. Nu hebben we dan eindelijk weer een vaccinatie kunnen halen, met risico op ziekte tijdens de vaccinatie, maar goed, stel dat je dat overleeft, dan ben je weer een tijdje beschermd tegen ernstigere vormen van corona. Maar voor wie het nog niet helemaal duidelijk was (dat blijkt wel zo ongeveer iedereen, zelfs de Onderzoeksraad voor Veiligheid NB...): ook door een milde corona-besmetting kunnen onderliggende aandoeningen verergeren. Je kunt daarnaast ook nog eens post-covid oplopen, en/of een scala aan andere nare dingen, die zich zelfs nog tijden nadien kunnen manifesteren. En ook dát zijn weer aandoeningen, die bestaande ziekten ook weer zodanig kunnen verergeren, dat het het verschil kan zijn voor iemand tussen zich nog zelfstandig kunnen redden, en een nog redelijk bestaan kunnen leiden, en compleet afhankelijk worden van zorg (dat is sowieso al geen pretje, maar met de huidige problemen in de zorg wil je dat al helemaal niet meer).

Wat heeft mijn klagen nog voor zin?
Moet ik de gehele Tweede Kamer gaan aanschrijven? Ik zie nu al de beleefde korte bedankjes voor me, waarin kort maar krachtig wordt aangegeven dat de corona crisis voorbij is. Of dat ze zich zo bewust zijn van onze situatie, en vele blablabla over aanbevelingen die zijn gedaan en dat het nu aan het kabinet is. Tja, wat moet ik daarmee?
Ik weet het niet meer. Al dagen voel ik me weer down, lukt het niet meer om dingen te doen, ik sleep mijn bottenzak het bed uit -

terug naar boven

  

Deel dit item:

DatumTijd: 2023 oct 6, 10:20 CET
LatestEdit: 2024 jun 5, 15:36 CET
Auteur: Mulder

Tags:
 Covid-19
 klacht
 klantenservice
 mondneusmasker
 overheid
 vaccinatie

Categorieën:
 Organisaties: GGD
 Organisaties: Klachtenburoauw Celsius
 Organisaties: Ministerie van Algemene Zaken
 Organisaties: Rivm

© 2023 hannah celsius